O autorze
Ciocia Aga - zawodowo i całkiem prywatnie dla dwójki cudnych dzieciaków. Spotkać można ją w jednym z poznańskich przedszkoli, gdzie pracuje od kilku lat, na basenie lub ścieżce rowerowej. Czyta dużo, bo nie chce być statystycznym Polakiem, nie ma telewizora ani samochodu, za to ma swój blog oraz profil na facebooku

Koniec z długimi wieczornymi zabawami i oglądaniem bajek! Czy wiesz ile snu potrzebuje Twoje dziecko?

Prawo autorskie: tatyanagl / 123RF Zdjęcie Seryjne
Prawo autorskie: tatyanagl / 123RF Zdjęcie Seryjne
Nie bez powodu mówi się, że sen to zdrowie - lepszej formy regeneracji i odpoczynku dla naszego organizmu nie ma. W dzisiejszych czasach traktowany jest niemal jak dobro luksusowe, tymczasem jest on taką samą potrzebą jak jedzenie czy oddychanie. Dobry, spokojny sen jest zbawienny dla naszego zdrowia, urody i lepszego samopoczucia, a dla dzieciaków to podstawa do tego, by mogły zdrowo się rozwijać.

Do łóżka marsz!
Niedawno szkoła z Wisconsin umieściła na swoim profilu na Facebooku tabelkę, która w jasny i przejrzysty sposób pokazuje, o której dzieci w danym wieku powinny kłaść się spać i wstawać rano. Post wywołał lawinę komentarzy, polubiło go ponad 50 tysięcy użytkowników i został udostępniony niemal 400 tysięcy razy. Część komentujących wyrażała swoją akceptację i zadowolenie z przedstawionych danych, sporo osób narzekało, że jest to mało realistyczne, nieobiektywne i niemożliwe do zrealizowania w przypadku aktywnych zawodowo rodziców.
Przykładowo, jeżeli Twoje dzieciaki - lat 5 i lat 12 - wstają o 7 rano, to zgodnie z tabelką, na dobranoc młodszego należy ucałować już o 19.30, a starszego posłać do łóżka o 21.15. Zasada jest prosta i dość oczywista - im wcześniej dzieciaki wstają, tym wcześniej powinny się kłaść spać. Zatem koniec z długimi wieczornymi zabawami, siedzeniem przy komputerze lub przed telewizorem - do łóżka marsz!



Dobra-noc dzieciaki!
Czy naprawdę dzieci potrzebują aż tyle snu? Tak! Między piątym a dwunastym rokiem życia nawet 10 do 12 godzin! A te mniejsze jeszcze więcej - nie bez powodu w młodszych grupach przedszkolnych każdego dnia jest tzw. leżakowanie. I uwierzcie mi - nauczycielce przedszkola - że widać dużą różnicę między dzieckiem wyspanym i wypoczętym, a takim, któremu odpoczynku zabrakło. Bez odpowiedniego snu dzieci są rozkojarzone, nerwowe, marudne i mają trudności ze skoncentrowaniem się i skupieniem na zadaniu.

Ale uwaga! Podany czas to tylko ogólne, przeciętne zalecenia, bo każde dziecko jest inne i ma indywidualne potrzeby - jednemu wystarczy 8 godzin snu, a inny nawet po 12 będzie czuł niedosyt. Jeszcze ważniejsza od ilości snu jest jego jakość - sen nieprzerywany, bez koszmarów, nocnych wędrówek, chrapania czy bezdechu to dobry sen, po którym dzieciaki czują się najlepiej wypoczęte i zregenerowane.

Śpij i nie stresuj się
Badania wykonane przez naukowców z Concordia University's Centre for Clinical Research in Health pokazują, że zła jakość snu negatywnie wpływa na stres u dzieciaków i poziom kortyzolu, czyli tzw. hormonu stresu , który odpowiada m.in. za regulację układu krążenia, przemianę materii oraz odporność organizmu. W stresującej sytuacji następuje krótkotrwały wzrost poziomu kortyzolu, co motywuje do działania i walki. Jednak zbyt długie działanie kortyzolu naraża nas na problemy zdrowotne, takie jak depresja, przyrost masy ciała czy choroby serca. Aby zmniejszyć negatywne skutki stresu na poziom kortyzolu u dzieci, rodzice powinni zadbać o regularność snu, jego dobrą jakość, odpowiednią ilość i unikanie korzystania z urządzeń elektronicznych przed położeniem się do łóżka.

Wniosek jest tylko jeden - dzieciaki potrzebują dużo dobrego snu. Zatem odświeżcie swój repertuar kołysanek i opowieści na dobranoc, ustalcie jasne zasady i konsekwentnie się ich trzymajcie. Zyskacie zdrowe, tryskające energią i dobrym humorem dziecko oraz… kilka chwil więcej dla samych siebie.
POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...